Jak se stavěla bubble line
MS ve veslování 2022
Mistrovství světa ve veslování 2022 v Račicích bylo největší veslařskou akcí, která se kdy v ČR konala. A měla jedno specifikum - v cíli sloužila závodníkům i divákům bubble line. Viditelná cílová čára z bublinek pomáhala vidět v jakém pořadí lodě projížděly cílem. Při konstrukci bubble line se podařilo využít zkušeností podniku ČSPL z oprav lodí na Labi. Řešení tak stálo na nízkotlakém dmychadle a na pečlivě navržené distribuci vzduchu.
Zadání bubble line inicioval předseda organizačního výboru MS 2022 Dušan Macháček, který znal požadavky mezinárodní veslařské federace. Cíl byl jasný. Souvislý pás bublinek v cílovém prostoru. Jednotný efekt přes celou šířku kanálu. Spolehlivost po celou dobu šampionátu. A pokud možno tichý provoz.
Konstrukce bubble line
„Prvotní informace jsme získali z veslařské dráhy v Bělehradě. Dostali jsme jen základní informace, ale žádnou technickou dokumentaci neměli a proto jsme dál hledali jak jde bubble line zkonstruovat” říká Luboš Došek, technický ředitel Národního olympijského centra vodních sportů.
Řešení se nakonec ujal Zdeněk Žaba z veslařského klubu Slavia Děčín. Přišel s řešením, který mu pomohl nalézt dlouholetý člen oddílu Ivan Hladík. Ten sám zažil jak se dmychadly stlačený vzduch využíval při opravách lodí podniku ČSPL (Československá plavba labská) na Labi. I malý tlak dmychadel nakonec stačil k nadzvednutí i velkých ocelových plavidel nad hladinu.
Zvolené řešení komentuje Zdeněk Žaba takto: „Vzduch lze dodat dvěma způsoby. Kompresor (typicky pístový) dává vysoký tlak a malé množství vzduchu. Použití tradičního kompresorového řešení tak vyžaduje použití vzdušníku - nádoby, která stabilizuje tlak vzduchu. Naopak dmychadlo s radiální vrtulí dává velké množství vzduchu, ale menší tlak. Zvolili jsme dmychadlo. A řešili jsme jak zajistit, aby intenzita bublinek byla stejná po celé více než 100 metrové šířce závodní dráhy.”
Aby byla intenzita bublinek stejná od začátku až na
konec větve, systém použil stupňované průměry nerezového potrubí a
různé průměry otvorů.
• Průměry potrubí: 40 mm → 32 mm
• Průměry otvorů: 2,0 mm → 2,5 mm → 3,0 mm
Na začátku rozvodu je vzduchu hodně a tlak vyšší, proto větší
potrubí a menší otvory. Na konci je tlak nižší, proto menší průměr
potrubí a větší otvory. Pro zajištění stejnoměrného bublání přes
celou cílovou čáru se dále použily dmychadla na obou stranách
závodní dráhy.
Použití dmychadel přineslo výhodu v podobě tichého provozu a nižší energetické náročnosti. Kompresor by velmi pravděpodobně vyžadoval instalaci „stavební” buňky, kde by byl společně se vzdušníkem. To se však při použití dmychadel řešit nemuselo.
Instalace bubble line
Potrubí bubble line muselo vést nad podélnými lany, na kterých je zavěšen systém bojek Albano. Těch je na závodní dráze přes dva tisíce a musí být po celou 2 km dlouhou závodní dráhu zcela rovné. Potrubí proto bylo připevněno k novému 120 metrů dlouhému příčnému lanu, které vedlo mezi hladinou a podélnými lany. Na březích proto bylo vybudováno kotvení, které umožňovalo příčné lano s bubble line napnout, aby se potrubí podélných lan nedotýkalo.
„Málo kdo to ví, ale závodní veslařská dráha je závislá na systému podvodních lan, na které se kotví každých 10 metrů bojky. K jejich obsluze používáme speciální katamarán a také potápěče. Bubble line s sebou přinesla potřebu instalace dalšího lana a chvíli trvalo, než jsme oba podvodní systémy sladily” říká technický ředitel Luboš Došek.
Instalace kotvení, dmychadel, bubble line a následné zkoušky a doladění trvaly déle než týden. Několikrát se přitom musela bubble line i vyndat z vody. Např. došlo k utěsnění cca 30% vyvrtaných děr - aby vizuální dojem bubble line byl dokonalý.
Změna na poslední chvíli a nakonec poděkování
Když bylo vše hotovo a odladěno, přišel požadavek mezinárodních rozhodčích na posun linie dále za cílovou čáru kvůli fotofiniši. Požadavek přišel pouhý den před startem prvních závodů. Následovalo nové kotvení a posun potrubí, pracovalo se i v noci. Prosunutí se stihlo včas a diváci si tak mohli pohled na cíl s bubble line užít.
A nakonec přišlo poděkování od mezinárodní veslařské federace. Bublinky byly stejné na všech drahách a viditelnost cíle pro diváky i závodníky jasná.
Zdeněk Žaba, který měl zprovoznění bubble line na starost, dodává: „Celá akce byla náročná. Návrh, výroba i instalace proběhly v poměrně krátkém čase a když bylo vše hotové, museli jsme celou konstrukci na základě požadavku Swiss Timing posunout o 150 cm směrem za cíl. To byla opravdová prekérka. Ale doladění nakonec proběhlo ke spokojenosti World Rowing a celý systém fungoval po celou dobu MS na jedničku. Dostali jsem i poděkování od World Rowing, což nás moc potěšilo.”
Bubble line si vyzkoušely i děti
Týden po MS ve veslování proběhlo na kanále Mistrovství republiky ve sprintech a MČR družstev. Bubble běžela i na těchto závodech. I mladí závodnici si tak mohli při průjezdu cílem zažít pocit, který měli o týden dříve účastníci MS.
Až se bude konat v Račicích další podobně významná akce, bubble line bude opět připravena.

Aktuality
- Jak se stavěla bubble line
- 28.5.2022 Kickfest se vrací po tříleté pauze. Labe aréna přivítá koloběžkovou špičku z celého světa.
- 21.5.2022 Labe aréna v Račicích po 6 letech hostí Světový pohár v rychlostní kanoistice
- 4.5.2022 Nominační závody rychlostních kanoistů odstartovaly sezónu v Račicích
- 2.5.2022 Po třech letech se vrátil do Teplic sportovní veslařský festival pro žáky a studenty středních a základních škol TEPLICKO VESLUJE
- 22.4.2022 Labská akademie veslování uspořádala 1. veslařské soustředění
- 20.4.2022 Exkurze ČESKO VESLUJE dělají v Labe aréně radost žákům i učitelům.
- 5.4.2022 Labe aréna Račice o víkendu ubytovala mladé kanoisty z Ukrajiny
- 4.3.2022 Gratulujeme vítězům Zimního poháru Česko vesluje
- 1.3.2022 Labe aréna poskytne ubytování Ukrajincům
- 17.1.2022 Novoroční rozhovor s Ondřejem Šebkem, předsedou Českého veslařského svazu

Aktuality
- Jak se stavěla bubble line
- 28.5.2022 Kickfest se vrací po tříleté pauze. Labe aréna přivítá koloběžkovou špičku z celého světa.
- 21.5.2022 Labe aréna v Račicích po 6 letech hostí Světový pohár v rychlostní kanoistice
- 4.5.2022 Nominační závody rychlostních kanoistů odstartovaly sezónu v Račicích
- 2.5.2022 Po třech letech se vrátil do Teplic sportovní veslařský festival pro žáky a studenty středních a základních škol TEPLICKO VESLUJE
- 22.4.2022 Labská akademie veslování uspořádala 1. veslařské soustředění
- 20.4.2022 Exkurze ČESKO VESLUJE dělají v Labe aréně radost žákům i učitelům.
- 5.4.2022 Labe aréna Račice o víkendu ubytovala mladé kanoisty z Ukrajiny
- 4.3.2022 Gratulujeme vítězům Zimního poháru Česko vesluje
- 1.3.2022 Labe aréna poskytne ubytování Ukrajincům
- 17.1.2022 Novoroční rozhovor s Ondřejem Šebkem, předsedou Českého veslařského svazu



